În Arhiva de istorie orală a
Societăţii de Radiodifuziune se află o înregistrare de o mare valoare
documentară, o mărturie despre construirea primului avion realizat de un
român, pe pământul României. Înregistrarea a fost făcută în februarie
1982 cu Ion Ciulu, mecanicul care l-a ajutat pe Aurel Vlaicu să-l
construiască.
Aurel Vlaicu i-a întrecut pe toţi. Aparatul lui era mai bun!.. (Ion Ciulu)
“În
1909 aveam 18 ani. Eram ucenic în anul III la Arsenalul Armatei.
Colaborarea mea cu Aurel Vlaicu a început în toamna anului 1909, când
Aurel Vlaicu s-a prezentat la Arsenalul Armatei pentru a-şi construi
primul său avion cu motor, “Nr.1”. A venit atunci la Arsenal, trimis de
la Ministerul de Război. A venit cu planuri, cu schiţe şi am început
lucrarea. A dat schiţe să se lucreze la partea lemnoasă, la atelierul de
lemnărie. După aceea a venit la [secţia] mecanică şi a dat iar schiţe
pentru diferite piese, tendoare… Eu am lucrat la tendoare, prima dată.
Erau de sârmă făcute, nu erau tendoare cumpărate, erau din sârmă de
oţel, îndoite, lipite cu alamă şi le filetam. A trebuit să facă întâi
scule pentru ele, trebuia [folosit] atelierul de focoase, care avea
strunguri, să facă piuliţele de alamă. Şi aşa am lucrat încet, încet.
Ăsta a fost primul avion care s-a făcut în Ţara Românească.
Aproape
de 1 ianuarie 1910 Aurel Vlaicu a plecat la Paris să-şi comande motorul
şi când s-a întors de la Paris a dat, mi se pare, şi pe la Berlin şi a
comandat ţeava de aluminiu, coloana vertebrală [a avionului]. Şi când a
venit în ţară, în atelierul de vopsitorie, pentru ca era un atelier
mare, am improvizat şi am închis cu scândură şi cu sac şi acolo am
început montajul [avionului]. L-am montat… încet-încet a început să se
înjghebeze avionul. Întâi şi-ntâi a venit rombul ăla din faţă, am
început să montăm coloana vertebrală, pe urmă partea din spate, patina.
Am început să-l închegăm. Pe la sfârşitul lui aprilie, pe la începutul
lui mai 1910 avionul era gata, da’ nu ne venise motorul. Motorul a venit
foarte târziu din Franţa, nu ştiu din ce cauză. Era un motor Gnôme
rotativ, cu 7 cilindri, de 50 de cai putere. Şi am montat motorul la
avion, am făcut întâi proba acolo, în Arsenal, că s-adunase tot
Arsenalul când am dat drumul la motor… la vâjâitul acela care se făcea…
Pe
urmă l-am demontat, l-am suit într-un vagon de cale ferată şi l-am dus
la Cotroceni, la Aerostaţie. Acolo era un hangar mare unde se umflau
baloanele captive în care se urcau pentru observaţie. L-am montat întâi
jos, unde era o groapă mare, adâncă de vreo 4 m. Vlaicu a cumpărat
scânduri, a făcut la suprafaţă o platformă şi acolo, pe platforma aia am
montat [avionul].
Şi pe urmă
au început zborurile. A început cu el să facă rulaj pe câmp, dar ba se
defecta una, ba alta, până când l-am pus la punct… După aceea, într-o
zi, pe 15 iulie, venise foarte multă lume, printre care prinţul Carol
care era însoţit de profesorul său Murgoci, [prinţul] Niculae,
[prinţesele] Elisabeta şi Mărioara, amândouă cu trăsura. Şi când şi-a
luat zborul, fie că de emoţie, poate frica de necunoscut – până atuncea
făcuse el zboruri, aşa, la mică înălţime: un metru, nu ştiu ce – atunci
s-a ridicat la vreo 20 de metri înălţime, aproape la vertical. Când a
văzut el că se duce la vertical, a oprit motorul. Avionul a alunecat pe
partea dreaptă şi a căzut şi s-a rupt. Am dat fuga când am văzut chestia
asta, m-a luat Carol cu maşina lui şi ne-am dus şi l-am scos de sub
aripi. Când am ridicat aripa să-l scot de sub avion l-am întrebat: “Ai
păţit ceva, Vlaicule?” “N-am păţit nimic, doar mi-a făcut o cucă în cap”
– el vorbea ardeleneşte – mi-a făcut doar o cucă în cap, dar nu-i
nimica. În două săptămâni [avionul] va fi gata…”, pentru că el avusese
grijă să-şi facă piese de rezervă, că se aştepta că are să se mai strice
ceva.
Pe urmă ne-am dus la
Arsenal cu trenul, l-am refăcut iar în atelierul ăla şi pe urmă am venit
înapoi, la Cotroceni. De-atunci au început zborurile, de-atunci nu s-a
mai întâmplat nimic cu el. Se ducea până la forturi, venea înapoi,
ateriza şi iar se ducea, iar venea înapoi, spre Chitila… zboruri
împrejur, aşa, în apropiere. El nu cunoştea aşa bine Bucureştiul.
A
început zborurile şi a exersat şi a deprins bine pilotajul avionului.
La Cotroceni era şi prinţul Bibescu, avea un hangar alături de hangarul
Aerostaţiei. Avea un aparat Blériot. Erau puţine aparate pe vremea aia.
Avionul lui Vlaicu a fost al doilea, al treilea. Şi a început o
întrecere amicală. Farman-ul era mai greoi, Blériot-ul era mai mic.
Farman-ul zbura mai încet, era o hardughie mare, ca o magazie.
Blériot-ul avea motor mic, de 30-35 de cai putere.
Avionul lui Vlaicu avea motor bun şi zbura mai repede. Aurel Vlaicu i-a întrecut pe toţi. Aparatul lui era mai bun!”
Cine a fost Aurel Vlaicu?
Inventator, pionier al aviaţiei române, Aurel Vlaicu
s-a născut la 19 noiembrie 1882, la Binţinţi, lângă Orăştie. După
terminarea studiilor liceale la Sibiu, şi-a continuat studiile în
străinătate, la Ludwig Maximilians Universität din München unde a
obţinut, în 1907, diploma de inginer. După ce a lucrat un an la uzinele
Opel, Aurel Vlaicu s-a întors în satul natal unde a construit un planor
cu care a făcut câteva zboruri.
În
toamna anului 1909, la îndemnul prietenului său Octavian Goga, Vlaicu
s-a mutat la Bucureşti şi a început construcţia primului său aparat de
zbor, Vlaicu I. Începuturile au fost pline de dificultăţi de tot felul,
aşa că bucuria şi mândria lui Aurel Vlaicu pentru performanţa realizată a
fost cu atât mai mare. Zborul din 17 iunie 1910 făcut cu Vlaicu I la
Cotroceni a fost pe o distanţă de 50 de metri, avionul urcând la o
înălţime de 3-4 metri.
Anul următor inginerul român a construit al doilea avion, Vlaicu II, cu
care în 1912 a câştigat cinci premii, un premiu I şi patru premii II, la
mitingul aerian de la Aspen, în Austria. Încurajat de succesul obţinut,
Aurel Vlaicu a considerat că a venit momentul de a încerca realizarea
marelui său vis, traversarea în zbor a Munţilor Carpaţi. Aşa că la 13
septembrie 1913 avionul Vlaicu II, pilotat de inventatorul său, a
decolat de la Bucureşti, urmând să ajungă lângă Orăştie, la serbările
ASTREI. N-a mai ajuns: s-a prăbuşit la Băneşti, lângă Câmpina. Aurel
Vlaicu şi-a pierdut atunci viaţa.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu